۱۶ مورد از کلیدی ترین مزایا و معایب کسب و کار اینترنتی

۱۶ مورد از کلیدی ترین مزایا و معایب کسب و کار اینترنتی

۱۶ مورد از کلیدی ترین مزایا و معایب کسب و کار اینترنتی

انواع مختلفی از مشاغل در بازار وجود دارند که صرفا از طریق روش های آنلاین تجارت می کنند. در ایجاد یک تجارت آنلاین یا کسب و کار اینترنتی، مالک باید با تدوین بیانیه ماموریت و با رسیدگی به سایر موارد اداری، همان روال تجارت سنتی را طی کند و در تدوین یک برنامه تجاری اقدام کند. با این حال، مزایا و معایب کسب و کار اینترنتی یا تجارت آنلاین در عملیات مدیریتی همواره قابل مشاهده است.

کلیدی ترین مزایا و معایب کسب و کار اینترنتی

از ماهیت کسب و کار اینترنتی مطلع شویم

اما قبل از پرداختن به مزایا و معایب این کسب و کار امروزی، نیاز است از ماهیت کسب و کار اینترنتی مطلع شویم. کسب و کار اینترنتی یا تجارت آنلاین به خرید و فروش محصولات و خدمات از طریق وب سایت های اینترنتی و رسانه های مجازی اطلاق می شود. این کسب و کارها در بازار امروزی رایج شده و محبوبیت بالایی کسب کرده اند.

بسیاری از افراد درگیر در تجارت برای بقای تجارت خود به شیوه های فروش آنلاین روی آورده اند و با جلب اعتماد مشتری در فراسوی مرزها رونق کسب و کار اینترنتی خود را رقم می زنند. در این پست با کلیدی ترین مزایا و معایب کسب و کار اینترنتی در اغلب مناطق دنیا آشنا خواهیم شد.

اگر چنانچه فکر می کنید تجارت آنلاین از جمله آسانترین انواع تجارت است، بهتر است این نگرش خود را تغییر دهید. ورود در این تجارت بدون دانش قبلی می تواند خطر شکست و سقوط ارزش کسب و کار اینترنتی و از بین رفتن اعتماد مشتریان را به همراه داشته باشد.

مهمترین مزایای کسب و کار اینترنتی یا تجارت آنلاین

از جمله مزایای عمده کسب و کار اینترنتی که بر هر کسی پوشیده نیست، این امر است که خودتان می توانید کارفرمای خودتان باشید و با راه اندازی کسب و کار خود تجربه حضور در بازارهای ملی و جهانی را با سرمایه کم کسب کنید. خوبی کسب و کار اینترنتی این است که در صورت شناخت بیشتر و خدمت گذاری بهتر، این قابلیت وجود دارد که ۲۴ ساعته به حسابتان پول واریز شود و شما بدون نگرانی در مورد آن یا صرف وقت زیاد بتوانید شغلی های دیگری را در کنار این تجارت را هدایت کنید.

۱– هزینه کم راه اندازی کسب و کار اینترنتی

مهمترین مزیت داشتن یک تجارت آنلاین یا کسب و کار اینترنتی، تفاوت در هزینه ها در مقایسه با ایجاد یک شرکت مستقر در دفتر سنتی یا آفلاین است.

اگرچه هزینه های مربوط به تأمین دامنه ها و نصب وب سایت ها وجود دارد اما در مقایسه با لیزینگ و نگهداری ساختمان های فیزیکی، این هزینه ها بسیار کم است، همچنین باید یاد بگیرید که چگونه می توانید با یک کسب و کار اینترنتی خرید انجام دهید.

هزینه کم راه اندازی کسب و کار اینترنتی

۲– کاهش نیاز به وجود کارمندان زیاد

در یک خرده فروشی فیزیکی، مالک نیاز به استخدام تعدادی از کارمندان فروش دارد، بسیاری از مشاغل آنلاین یا کسب و کار اینترنتی به صورت خودکار کار می کنند. به عنوان مثال، خرید کالا به صورت آنلاین نیازی به پرداخت حقوق به صندوقدار ندارد، خریدار فقط جزئیات کارت را وارد می کند و کالا در عرض چند دقیقه خریداری می شود.

۳– دامنه وسیع و عدم محدودیت مکانی و جغرافیایی

با یک تجارت آنلاین یا کسب و کار اینترنتی می توانید شرکت خود را در مقیاس جهانی به بازار عرضه کنید و به مشتریان بالقوه سایر کشورها و قاره ها دسترسی پیدا کنید. برای ارائه کالاها یا خدمات خود به این مکان از راه دور باید سیستمی در دست داشته باشید.

در حالی که مشاغل فیزیکی فقط می توانند برای مشتریان در محل خاصی تبلیغ کنند، داشتن یک تجارت آنلاین یا کسب و کار اینترنتی به این معنی است که می توانید شرکت خود را در معرض تعداد زیادی از مشتریان بالقوه قرار دهید.

دامنه وسیع و عدم محدودیت مکانی و جغرافیایی

۴– به سرعت وصل این بازار شوید

از طریق اینترنت، صاحبان مشاغل و کارمندان می توانند راحت تر از گذشته با مشتریان و دیگر اعضای جامعه ارتباط برقرار کنند. به جای تماس یا بازدید از یک فروشگاه برای کسب اطلاعات در مورد یک محصول یا خدمات، مشتریان می توانند از طریق ارسال ایمیل به فروشگاه پاسخی دریافت کنید.

رشد رسانه های اجتماعی روش دیگری برای ارتباط با مشتریان به صاحبان مشاغل داده است که می توانند به یک صفحه توییتر تجاری یا تجارت در فیس بوک بپیوندند.

۵– توانایی مدیریت تجارت آنلاین در کنار حضور در مشاغل مختلف دیگر

به دلیل راحت و کاربردی بودن، این نوع تجارت را می توانید در کنار شغل های دیگرتان هدایت کنید، بدین منظور کافی است لپ تاپتان همیشه همراهتان باشد و در صورت فراغت از شغل حضوری تان وب سایتتان را چک کرده و پاسخگوی مشتریانتان باشید، یا حتی می توانید کارآفرینی داشته باشید.

بدین منظور بایستی فرد دیگری را بعنوان ادمین انتخاب کرده و تنها با حقوق دادن به یک نفر، شغل آنلاین خود را مدیریت کنید.

۶– روند اطلاعاتی در کسب و کار اینترنتی

اگر سعی می کنید ساعات افتتاح یک فروشگاه بدون وب سایت را یاد بگیرید، شاید لازم باشد چندین بار با آنها تماس بگیرید و می توانید فقط برای دریافت پاسخ سوالات ساده خود به اپراتور وصل شوید.

اگر یک کسب و کار دارای وب سایت است، می توانید این اطلاعات را سریع و به راحتی دریافت کنید. وب سایت های تجاری می توانند اطلاعات مرتبط زیادی از جمله اطلاعات تماس، توضیحات محصول و تاریخچه شرکت را در اختیار مشتریان قرار دهند تا درک چگونگی شکل گیری این تجارت را آسان سازند.

فروش کسب و کار اینترنتی

۷– فروش کسب و کار اینترنتی

داشتن یک وب سایت که به مشتریان امکان خرید آنلاین را می دهد می تواند به پیشرفت خط اقتصادی مالی آن شرکت کمک کند. بسیاری از مصرف کنندگان خرید آنلاین را ترجیح می دهند زیرا این کار ساده و راحت است.

آنها می توانند هر زمان که می خواهند، بصورت آنلاین خرید کنند و به طور مستقیم از فروشگاه بازدید نکنند. فروشگاه آنلاین یا کسب و کار اینترنتی همچنین برای مشتریانی که به اندازه کافی دور از فروشگاه زندگی می کنند، گزینه ایده آلی است. از طریق اینترنت، این مصرف کنندگان هنوز هم می توانند در فروشگاه خرید داشته باشند.

عمده ترین معایب کسب و کار اینترنتی یا تجارت آنلاین

از جمله بارزترین معایب تجارت آنلاین یا کسب و کار اینترنتی عدم ارتباط چشمی و حضوری با مشتری است تا بتوان او را اقناع نمود که محصول یا خدمت شما بهترین در بازار است. این عدم ارتباط باعث از دست رفتن قسمت اعظمی از مشتریان می شود بخصوص اگر افراد سودجویی با اعمال خلاف هایی اعتماد مشتریان نسبت به خرید اینترنتی را سلب نموده باشند.

به جرات می توان گفت که رقابت بین تاجران آنلاین همانند رقابت بین تاجران بازارهای حضوری شدید شده است و هر کس برای سودآوری و شناساندن برند تلاش ها و هزینه های زیادی متحمل می شود.

بنابراین فکر نکنید که در بازارهای آنلاین هیچ گونه رقیبی حضور نداشته و با خیال راحت می توانید محصولات خود را به مشتریان بفروشید، اینگونه نیست بلکه باید بسیار آگاهانه وارد این بخش از بازار شوید.

۸– غیر شخصی بودن کسب و کار اینترنتی

یکی از نقاط ضعف قابل بحث در گسترش اینترنت در مشاغل مدرن این است که برخی مکاتبات بین مشتریان و مشاغل می تواند غیر شخصی باشد.

قبل از مراجعه به اینترنت، مشتریانی که شکایتی دارند می توانند با مدیر فروشگاه تماس بگیرند و نگرانی های خود را مستقیما اعلام کنند. هنگامی که همان شخص نگرانی های خود را از طریق نامه الکترونیکی ابراز می کند، ممکن است فکر کند که شکایت او ره به جایی نبرده و کارساز نخواهد بود.

۹– عدم تست کالا قبل از خرید

اگرچه کالای زیادی وجود دارد که بدون شک می توان آنها را بصورت آنلاین خریداری کرد، اما موارد دیگری مانند لباس، کفش، مبلمان و وسایل الکترونیکی وجود دارند که مصرف کنندگان قبل از تصمیم گیری در مورد خرید آنها، دوست دارند آنها را تست کنند و از کارایی آنها مطمئن شوند.

در دنیای خرده فروشی آنلاین یا کسب و کار اینترنتی، “تست قبل از خرید” امکان پذیر نیست. خرده فروشان آنلاین یا افراد دارای کسب و کار اینترنتی سعی کرده اند با اجازه دادن به کاربران جهت بررسی محصولات و با نمایش عکس ها و فیلم ها از محصولات، این کار را جبران کنند اما باز هم افراد در خرید حضوری بهتر می توانند کالا را بررسی و تست کنند.

رقابت

۱۰– رقابت

خرده فروشان آنلاین یا افراد دارای کسب و کار اینترنتی رقابت بیشتری در دنیای خرده فروشی اینترنت دارند. اگرچه همه چیز در مورد یک شرکت معتبر آنلاین قابل بیان است، اما بسیاری از مصرف کنندگان به دنبال محصولات بوده و به خرده فروشان توجهی نمی کنند.

این بدان معناست که خرده فروشان واسطه با سابقه غیر قابل اطمینان احتمالا در دنیای رقابتی خرده فروشی اینترنتی از ایده های کسب و کار آنلاین دیگران تقلید می کنند تا برای خود سودآوری کنند.

۱۱– بهره وری کسب و کار اینترنتی

اگر در یک فروشگاه فیزیکی کار کنید، مطمئنا ساعت کاری دارید. شما برنامه کاری خود را دارید و می دانید چه زمانی باید کار کنید. با این حال، اینترنت عملیاتی ۲۴ ساعته در هفت روز هفته است، به این معنی که تجارت شما همیشه باز است.

مشاغل آنلاین یا کسب و کار اینترنتی نیازی به ایجاد فروشگاه های فیزیکی ندارند ولی اگر در مدیریت زمان مورد استفاده برای شغل خود دقت نکنید، این امر می تواند باعث ایجاد اختلال و کاهش بهره وری شود.

بهره وری کسب و کار اینترنتی

۱۲– اعتبار

از آنجا که در خرده فروشی آنلاین یا کسب و کار اینترنتی رقابت زیادی وجود دارد، در بین بسیاری از مشاغل که فعالیت می کنند، نگرانی های اعتباری ایجاد می شود.

این امر یکی از مزایای داشتن موقعیت مکانی فیزیکی محسوب می شود که در نهایت باعث ایجاد اعتماد در بین مشتریان شده و این کار تجارت شما را با تابش حرفه ای تری توصیف می کند تا اینکه شما فقط یک وب سایت برای شرکت خود داشته باشید.

این بدان معنا نیست که همه مشاغل آنلاین فاقد اعتبار هستند ولی باید توجه داشته باشید که شرکت های وب سایتی فاقد موقعیت مکانی فیزیکی از نظر اعتبار در درجه پایینی قرار بگیرند.

۱۳– خدمات به مشتری

بسیاری از مشاغل آنلاین ویژگی چت وب را برای کمک به مشتریان در هنگام خرید پیاده کرده اند، اما خدمات مشتری هنوز هم بیشتر از طریق ایمیل یا تلفن انجام می شود.

اگرچه این امر می تواند برای برخی از موارد و سوالات مشتری موثر باشد، اما هیچ ارتباط چهره به چهره ای از گفتگو با همکاران در فروشگاه دیده نمی شود.

مشاغل دارای فروشگاه های فیزیکی می توانند در کنار مشتری خود حضور بیشتری داشته باشند. آنها می توانند نحوه عملکرد یک محصول را نشان داده و ضمن توضیح اقدامات خود می توانند مشکلات موجود را حل کنند.

خدمات به مشتری

۱۴– اشباع بازار

با وجود حضور آنلاین، این بدان معناست که شما در صنعت خود در محاصره مشاغل دیگر هستید، همه مشتاقانه شرکت خود را در معرض مخاطبان قرار داده اند.

در نتیجه ممکن است کسب و کار اینترنتی شما در دریایی از شرکت های مشابه گم شود، بنابراین باید یک محصول یا عنصر خاصی را برای شرکت خود پیدا کنید که به شما وجه رقابتی بیشتری نسبت به سایر رقبا ببخشد.

۱۵– عدم تعامل

با حضور کادر فیزیکی، کارکنان می توانند به طور مستقیم با مشتریان در تعامل باشند. این موضوع می تواند خریداران را تحت تأثیر قرار دهد و آنها را وادار کند تا تجربیات مثبت خود را با دیگران به اشتراک بگذارند.

برخی از خریداران ممکن است تعاملات چهره به چهره را نسبت به خرید آنلاین کالا ترجیح دهند. می توانید در زمان راه اندازی یک تجارت آنلاین یا کسب و کار اینترنتی، برای ایجاد روابط معنی دار با خریداران تلاش کنید.

اتصال به اینترنت

۱۶– اتصال به اینترنت

اگر به دلایلی وب سایت شما با خطاهایی روبرو شده و به مدت چند ساعت یا حتی چند روز تعمیر نشود، هزینه زیادی را متحمل خواهید شد.

این امر باعث می شود تا مشتریان بالقوه در هنگام مراجعه به وب سایت شما پیام خطایی دریافت کنند، محصولاتی را از شما خریداری نکرده و علاوه بر آن تجربیات بد خود را با دوستان و خانواده در میان بگذارند.

نتیجه گیری:

در این بخش با کامل ترین مجموعه دلایل مزایا و معایب کسب و کار اینترنتی آشنا شدید و می توانید براساس کسب و کار خود و با کمک مشاوران این حوزه تجاری در مورد حضور در این بخش از بازار تصمیم درست را بگیرید.

بایستی جنبه های متفاوت این بازار را براساس نوع تجارت خود بسنجید و اگر مزایای حضور بر معایب و درآمدها بر مخارج سنگینی کرد، وارد تجارت آنلاین یا کسب و کار اینترنتی شوید.

البته قابل توجه است که امروزه اکثر گروه های بازاریابی از فضای مجازی برای تبلیغات شرکت ها و برندها کمک می گیرند و حضور در بازارهای فیزیکی بسیار به حضور در رسانه های مجازی وابسته شده است و این دو مکمل هم اند و در صورت استفاده از فرصت های هر دو بازار، رشد یک برند حتمی خواهد بود.

برای مشاوره و سفارش راه اندازی وب سایت وردپرسی و انجام سئوی وب سایت با ما در تماس باشید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *